گوگل مپ ایرانی از راه می رسد

گوکل مپ

رئیس سازمان نقشه برداری ملی در مصاحبه ی خود اعلام کرد : چندین شرکت استارتاپ ایرانی با همکاری هم پروژه ی ساخت اپلیکیشن جایگزین گوکل مپ را آغاز کرده اند ، به احتمال زیاد تا دو سال آینده ارائه خواهد شد .

محسن شفیعی ، رئیس سازمان نقشه برداری کل کشور در مصاحبه ی خود به خبرنگاران ایسنا گفت : تا کنون از مناطق وسیعی از جمله آبی ، زمینی و هوایی از کشور تصویر برداری شده است و سازمان نقشه برداری کل کشور یک سازمان حاکمیتی است که با تولید داده های مکان محور و نقشه های آبی ، زمینی و همچنین هوایی مقدمات ساخت اپلیکیشن نسخه ایرانی گوگل مپ (Google map) و گوگل ارث (google earth) را فراهم آورد .

محسن شفیعی در ادامه مصاحبه ی خود افزود : تقریبا بیش از 80 درصد اپلیکیشن ها و شبکه های مجازی اینترنتی از داده های مکانی استفاده می کنند و این امر ، لزوم ایجاد بستر بومی برای تولید داده های مکانی را دو چندان می کند .

در ادامه گزارش ، رئیس سازمان نقشه برداری کل کشور به اهمیت ویژه ی تولید نسخه ملی این برنامه ها پرداخت :شرکت هایی که داده های مکانی خود را در اختیار ما می گذارند ، در هر زمانی که بخواهند می توانند از در اختیار گذاشتن این اطلاعات به ما خودداری کنند و همچنین معلوم نیست از اطلاعاتی که در اثر ردو بدل شدن داده های مکان محور بدست می آورند چه استفاده هایی خواهند کرد .این دو نکته از دلایل مهمی برای تولید اپلیکیشن های بومی مشابه گوگل مپ  و همچنین کسب استقلال در این بخش است .

وی در ادامه گفت : چند استارت آپ ایرانی با همکاری هم مقدمات تولید اپلیکیشن جامع نقشه خوانی ملی را شروع کرده اند و امیدواریم تا دو سال آینده اپلیکیشن ملی را جایگزین گوگل مپ کنیم .

محسن شفیعی در ادامه مصاحبه ی خود گفت : در گذشته نقشه های شمال کشور و دریای خزر به وسیله ی روس ها و نقشه های خلیج فارس را انگلیسی ها تولید می کردند . اما پس از 50 سال و برای نخستین بار نقشه های دریایی خلیج فارس با همین نام به وسیله ی این سازمان با استانداردهای بیسن المللی ، تولید و در سطح جهان منتشر کرده است .

وی در خصوص اهمیت ویژه ی داده های مکانی در امنیت کشور و دسترسی کشورهای دیگر به این داده های جغرافیایی گفت : برای کشورها ، این دسترسی ها دوسویه است و ما نیز با دقتی زیر یک متر می توانیم از هر مکانی داده های ماهواره ای مکانی داشته باشیم.

رئیس سازمان نقشه برداری در مورد آینده ی استان قم در خصوص شرایط زیست محیطی این استان گفت : با وجود بحران آب و همچنین فرونشست های قابل توجه 18 سانتی متری در سال ، در بخش هایی از این استان که بر اثر برداشت های بی رویه ی آب های زیرزمینی است ، با قاطعیت کامل می توان گفت که خطری این استان را از لحاظ فرو نشست ها تهدید نمی کند .

همانطور که مطلع هستید غول اینترنتی جهان ( گوگل ) ،دسترسی ایرانی ها را برای برخی از سرویس های خود را مسدود کرده است ، با توسعه ی چنین سرویس هایی بصورت ملی می توان چنین امکاناتی را مشابه سرویس های گوگل ارائه داد .اما ارائه ی چنین سرویس هایی باید مشابه نمونه های بین المللی با دقت و سرعت خوبی عمل کند تا دیگر نیازی به سرویس های خارجی نداشته باشیم .

منبع ایسنا

نمایندگی

, , , , , ,

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست