ابر کامپیوتر جدید ناسا برای شبیه سازی فرود به ماه معرفی شد

ابر کامپیوتر جدید ناسا

شرکت Hewlett Packard (HPE)  از ابر رایانه جدیدی به نام Atiken با قدرت پردازشی 3.69 پتافلاپس (PFLOPS) رو نمایی کرده است که قادر خواهد بود شبیه سازی فرود در ماه را برای برنامه آرتمیس ناسا اجرا کند. این ابر رایانه  در یک مرکز محاسباتی و ذخیره سازی جدید مرکز تحقیقاتی ناسا قرار گرفته شده است.

در هفته ی گذشته فاش شد که ابر رایانه HPE مبتنی بر پلتفرم رایانه (HPC) end-to-end طراحی و ساخته شده است. این ابر رایانه از خوشه با چگالی بالا و نودهای محاسبه شده حاوی پردازنده های نسل دوم Intel Xeon مقیاس پذیر ساخت شرکت اینتل و سیستم شبکه InfiniBand Mellanox مجهز شده است.این ابر رایانه در کل 1150 نود و 221 ترابایت حافظه دارد. هر کدام از این نودها دارای دارای دو پردازنده 20 هسته ای هستند و شتاب دهنده ندارند. رایانه فوق دارای عملکردی نظیر 3.69 پتافلاپس می باشد که در لیسا 500 دستگاه برتر ابر رایانه ها در ژوئن 2019 رتبه 55 را کسب کرد.

Atiken در یک مرکز فوق رایانه ای ماژولار جدید در Mountain View کالیفرنیا مرکز تحقیقاتی آمس ناسا واقع شده است. این مرکز در پنجشنبه هفته گذشته کار خود را آغاز کرده است. ناسا گفته است: این ابر رایانه اولین ماژول کارخانه ای است که بر اساس رویکردی از مرکز داده های ماژولار (MDC) که ناسا به طور مشترک با HPE ایجاد کرده است، برای کارایی بیشتر قرار گرفته است.

این مرکز تحقیقاتی با همکاری HPE قابلیت گسترش شرکت ناسا به 16 ماژول برای محاسبات و ذخیره سازی داده ها را دارد. HPE گفته است سیستم های خنک کننده این سیستم از ترکیب هوای فضای آزاد، قن و سیستم گردش آب مجهز شده است که این سیستم را از برج خنک کننده و میلیون ها گالن آب بی نیاز کرده است. این ابر رایانه برای پشتیبانی از برنامه آرتمیس ناسا برای مدل سازی و شبیه سازی فرود روی ماه (EDL) استفاده خواهد شد. هدف از این برنامه این است که تا سال 2024 فضا نوردان (از جمله یک زن) را بر روی سطح ماه مخصوصا در قسمت جنوبی ماه فرود بیارند.

منبع tomshardware

نمایندگی

,

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست