ناسا اعلام کرده است که قصد دارد دوباره در سال 2024 به ماه سفر کند، اما این بار میخواهد روشی کارآمدتر و قابل اعتمادی را برای ارتباط با فضانوردان خود داشته باشد. ناسا برای انجام این روش سراغ شرکت نوکیا رفته است. در همین هفته، آژانس فضایی ناسا اعلام کرد که بودجه ی 14.1 میلیون دلاری را برای راه اندازی شبکه 4G در سطح کره ماه را در اختیار شرکت نوکیا قرار داده است.

جیمز رویتر، معاون مدیریت ناسا اعلام کرد: خدمات شبکه ی تلفن همراه روی سطح کره ماه می تواند ارتباط بین فضانوردان را به راحتی امکان پذیر کند. همچنین این با استفاده از این روش ناسا قادر است با به راحتی با فضاپیماهای خود در ارتباط باشد. وی در ادامه مصاحبه ی خود اعلام کرد: با بودجه ای که ناسا در اختیار نوکیا قرار داده است، نوکیا بررسی خواهد کرد که چگونه می تواند روش های زمینی به کار رفته را برای گسترش شبکه 4G اصلاح کند تا با روش های جدید و قابل اطمینان و با سرعت بالاتری شبکه ارتباطی را در سطح ماه راه اندازی کند. نوکیا شبکه 4G را طوری در سطح کره ماه راه اندازی کند که فضانوردان بتوانند در فاصله های طولانی تری با پایگاه و دیگر فضانوردان در ارتباط باشد و امنیت و از سرعت بالایی پشتیبانی کند.

ناسا در هفته ی گذشته اعلام کرد که در پروژه ای که قصد دارد دوباره به سطح ماه بازگردد آرتمیس نام دارد، که در این پروژه 370 میلیون دلار بودجه در نظر گرفته شده است، اما بخش بسیاری از این بودجه به شرکت هایی مانند اسپیس ایکس و United Launch Alliance اختصاص یافته است.

این اولین تلاش نوکیا برای راه اندازی شبکه 4G در سطج ماه نیست، نوکیا در سال 2018 با شرکت فضایی آلمانی PTScientists و شرکت اوپراتور گوشی های همراه انگلیسی Vodafone در پروژه فرود آپلو 17 همکاری کرد. در بخشی از این پروژه، دو شرکت نوکیا و Vodafone قصد داشتند شبکه مبتنی بر LTE 4G  را در سطح ماه پیاده سازی کنند که با راه اندازی این پروژه قادر بودند ویدئوهایی با کیفیت بسیار بالا را از کره ماه به زمین ارسال کنند. اما این ماموریت هرگز به سرانجام نرسید.

منبع engadget

نمایندگی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست