هوش مصنوعی سرطان سینه را تشخیص می دهد

هوش مصنوعی در تشخیص سرطان سینه بهتر عمل می کند

محققان دانشگاه MIT یک روش جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را برای تشخیص سرطان سینه (ماموگرافی) را کشف کرده اند که می تواند در تشخیص سرطان سینه در زنان را تا 5 سال زودتر شناسایی کند. این روش یک مدل یادگیری عمیقی است که توسط یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه علوم کامپیوتر MIT و آزمایشگاه هوش مصنوعی (CSAIL) و بیمارستان ماساچوست ایجاد شده است که می تواند بر اساس آزمایش ماموگرام پیش بینی کند که آیا یک زن در آینده به بیماری سرطان سینه دچار خواهد شد یا خیر. در روش های قدیمی الگوریتم های شناسایی قادر به شناسایی این بیماری در بیماران سیاه پوست نبود، اما دیگر این مشکل برطرف شده است.در مدل جدید یادگیری عمیق، این الگوریتم می تواند سرطان سینه را در بین زنان سیاه پوست و سفید پوست به راحتی تشخیص دهد.

دانشمندان در ابتدا نتایج آزمایشی ماموگرافی 60 هزار بیمار مبتلا به سرطان سینه را که در بیمارستان ماساچوست تحت درمان بودند را بررسی کردند. دانشمندان با استفاده از این داده ها، یک مدل را ایجاد کردند که الگوهای عمیق را در بافت سینه برای شناسایی اولیه سرطان سینه را تشخیص می دهد. مقاله ی این پژوهش در مجله ی علمی رادیولوژی Radiology منتشر شده است.

هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری عمیق توانسته است به نابرابری اختلاف نژادی در حوزه ی سلامت نیز کمک کند. تا به امروز آزمایشات و دستورالعمل های فعلی برای تشخیص سرطان سینه در زنان سفید پوست امکان پذیر بود که این موضوع به تشخیص ندادن زودهنگام بیماری سرطان سینه در بین زنان سیاه پوست می شد.گزارش های بسیاری در رابطه تاخیر در تشخیص بیماری سرطان سینه در زنان سیاه پوست در مجله پزشکی JAMA در سال 2018 منتشر شد. احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان سیاه پوست 43 درصد نسبت به زنان سفید پوست بیشتر است. به طور میانگین، زنان دورگه آسیایی و زنان سیاه پوست زودتر از همتایان سفید پوست خود به این بیماری مبتلا می شوند.

دانشمندان دریافته اند که دلیل موفقیت هوش مصنوعی در شناسایی و تشخیص زودهنگام سرطان سینه، آزمایشات متعددی است که بر روی بیماران سفیدپوست و سیاه پوست انجام شده است. دکتر آلیسون کوریان، پرفسور تحقیقات و سیاست های پزشکی و بهداشت در دانشگاه آکسفورد در MIT گفت: این دستاورد بسیار مهمی است که در این مدل به همان اندازه که برای تشخیص بیماری برای افراد سفید پوست  انجام می شود در افراد سیاه پوست نیز به درستی کار می کند. اگر اعتبارات لازم برای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه ی سلامت اختصاص داده شود، می توان ریسک خطر مرگ سرطان سینه را در تمام نژاد ها کاهش داد.

منبع engadget

نمایندگی

,

پست های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست