از روز گذشته بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی در گزارش های خود اعلام کردند که وب سایت کوتاه کننده لینک های وب سایت bilty فیلتر شده است. کاربران با استفاده از ابزار OONI Probe که وضعیت سایت ها را برای کاربران نشان می دهد، این وب سایت نشان داد که واقعا سایت bitly فیلتر شده است و دلیل دیگری برای مسدود سازی این وب سایت موجود نمی باشد.

اما این برای نخستین بار نیست که این وب سایت در ایران فیلتر می شود. در سال های گذشته وب سایت bitly در ایران بدون هیچ دلیلی فیلتر شد و پس از اعتراض کاربران رفع فیلتر شد. در حال حاضر وب سایت bitly معروف ترین وب سایت کوتاه سازی لینک ها می باشد و کاربران بسیاری در سراسر دنیا از این وب سایت برای کوتاه سازی لینک های خود استفاده می کنند. وب سایت بیتلی هر ماه حدود 600 میلیون لینک را کوتاه می کند. به عنوان مثال، وب سایت بیتلی آدرس سایت ها در حدود 20 کاراکتر کوتاه می کند همانند این آدرس https://bit.ly/2fGtrE که آدرس اصلی سایت حدود 70 کاراکتر بوده است.

وب سایت bitly علاوه بر کوتاه سازی لینک های وب سایت ها، امکانات جالبی از جمله تعداد کلیک و اطلاعات سیستم عامل و دستگاهی که کاربران از آن استفاده می کنند را برای صفحات و اپلیکیشن های اینترنتی را فراهم می کند. اما با فیلتر شدن این وب سایت محبوب در ایران، دیگر کاربران فعال اینترنتی به این اطلاعات ارزشمند دسترسی نخواهند داشت و بسیاری از کاربران با مشکل بزرگی رو به رو خواهند شد.

در ماه گذشته نیز سرویس AMP گوگل که برای بارگذاری با سرعت بالا معرفی شده بود توسط زیر ساخت فیلتر شد. شرکت ارتباطات زیر ساخت نیز اعلام کرد که فیلترینگ سرویس AMP به دستور مقامات قضایی انجام شده است و پس از بررسی های لازم رفع فیلتر شد.

نمایندگی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست